Το «Γλωσσάρι» των «Ως Δαμέ»: Πόσο «αθώα» ήταν η αναφορά σε «κυβέρνηση στο νότο»;
Οι «Ως Δαμέ» δείχνουν να «εφαρμόζουν» τις ντιρεκτίβες του «Γλωσσαρίου» του 2018. Άλλωστε, οι συντάκτες του συμμετέχουν ενεργά στην όλη κατάσταση. Η «Σημερινή» αποκαλύπτει τα νήματα, τα οποία «συνδέουν» το «Γλωσσάρι» με τους «Ως Δαμέ», την ΚΙΣΑ, το ΑΚΕΛ και άλλους.
Η έντονη λαϊκή κατακραυγή και απαρέσκεια που δημιουργήθηκε μέσα από την αναφορά των «Ως Δαμέ» για «κυβέρνηση στο νότο» ανάγκασε το ΑΚΕΛ να προβεί σε άτακτη υποχώρηση από τη στήριξη που παρείχε αφειδώλευτα μέχρι πρόσφατα στο εν λόγω «συντονιστικό» των διαφόρων οργανώσεων. Εξαίρεση αποτελεί ο Νίκος Τριμικλινιώτης, μέλος της Κεντρικής Επιτροπής του ΑΚΕΛ, που το πήρε ένα βήμα παραπέρα, μιλώντας για «καθεστώς του νότου».
Το άδειασμα του ΑΚΕΛ επιβεβαίωσε τις ανησυχίες της «Σημερινής» για τις εν λόγω ακροαριστερές οργανώσεις που το απαρτίζουν. Η δυσκολία, όμως, για το ΑΚΕΛ εντοπίζεται στο ότι για χρόνια όχι μόνο τους ανέχτηκαν, αλλά συναγελάζονταν με διάφορους τρόπους και αυτό δεν μπορεί να διαγραφεί. Επίσης, μέλη και στελέχη του κόμματος στηρίζουν ανοιχτά ή παρευρίσκονται στις εκδηλώσεις τους.
Πάντως, είναι ενδεικτικό ότι ακόμη και μετά τη δημόσια λαϊκή κατακραυγή, αυτοί που βρίσκονται πίσω από το «Ως Δαμέ» δεν αναιρούν τον όρο και επιμένουν στη χρήση του όρου «κυβέρνηση στο νότο». Το πρόβλημα με τη χρήση της διχοτομικής ορολογίας «βορράς» και «νότος», αν και επιφανειακά «ουδέτερη», εντούτοις παρέχει τη χρήσιμη «εποικοδομητική ασάφεια» που χρειάζεται η Άγκυρα για να απονομιμοποιήσει σταδιακά την Κυπριακή Δημοκρατία και να ανυψώσει το κύρος του παράνομου κατοχικού καθεστώτος στη λογική των «δύο κρατών».
Επιπλέον, φανερώθηκε και η σκοπιμότητα των δήθεν «ελευθεριακών» και «αντιεξουσιαστών» διαδηλωτών, οι οποίοι μεθοδεύουν την έμμεση φίμωση κάθε φωνής που εκθέτει την τουρκική κατοχή και τις διχοτομικές πολιτικές των «δύο κρατών» («ανεξαρτήτων» ή «συνιστώντων»), αποκαλώντας τους «φασίστες» και «ρατσιστές».
Η «Σημερινή Online» αποκαλύπτει σήμερα τα νήματα, τα οποία «συνδέουν» το «Γλωσσάρι» με τους «Ως Δαμέ», βοηθώντας τους αναγνώστες να κατανοήσουν καλύτερα τη χρήση της διχοτομικής ορολογίας.
Το «Γλωσσάρι» ξανάρχεται
Η στρατηγική χρήση του όρου «κυβέρνηση του νότου» βρίσκεται εν πλήρη αρμονία με το περιβόητο «Γλωσσάρι», που εξεδόθη το 2018 ως «Λέξεις που έχουν σημασία: Γλωσσάριο για τη δημοσιογραφία στην Κύπρο».
Η μεγάλη αντίδραση του δημοσιογραφικού κόσμου στην προσπάθεια καπελώματός του και παρουσίασης του εν λόγω «Γλωσσαρίου» ως κάτι το ουδέτερο, ανάγκασε και τον ΔΗΣΥ να αποστασιοποιηθεί και να προσπαθήσει να το ρίξει στα μαλακά. Ο Πρόεδρος Αναστασιάδης είπε πως η προσπάθεια «με κάθε τρόπο» για «να εξωραΐσεις εγκλήματα» μπορεί να προκαλεί και «τα αντίθετα συναισθήματα».
Δυστυχώς, σε αυτή την ξεκάθαρα μη-αντικειμενική προσέγγιση, η οποία έρχεται σε αντίθεση με ψηφίσματα διεθνών οργανισμών για το Κυπριακό, ενεπλάκη και ο ΟΑΣΕ.
Οι συντάκτες του «Γλωσσαρίου» και οι χρηματοδότες του
Δίνουμε δύο παραδείγματα του πως το «Γλωσσάρι» κανονικοποιούσε τη διχοτόμηση μεταξύ «βορρά» και «νότου».
Σελίδα 7 - Ο όρος «εγκλωβισμένοι» για τους συντάκτες «είναι ανακριβής και δεν αντιπροσωπεύει την πραγματικότητα» και προτείνει τον όρο «Ελληνοκύπριοι ή και Μαρωνίτες που ζουν στο βόρειο μέρος της Κύπρου».
Σελίδα 9 - «Ο όρος "ελεύθερες περιοχές" χρησιμοποιείται από τα ελληνοκυπριακά μέσα ενημέρωσης σε σχέση με το νότιο μέρος του νησιού, αντικατοπτρίζοντας την άποψη ότι το βόρειο μέρος του νησιού είναι κατεχόμενο και μόνο το νότιο μέρος είναι ελεύθερο. Οι περισσότεροι Τουρκοκύπριοι αισθάνονται προσβεβλημένοι από οποιαδήποτε υπόνοια ότι δεν είναι ελεύθεροι και ορισμένοι θεωρούν πως είναι υποτιμητικό να τους πει κάποιος άλλος ότι δεν είναι ελεύθεροι.»
Ως εναλλακτικό όρο προτείνει: «Το νότιο μέρος της Κύπρου»...
Οι «Γλωσσαραίοι» στους «Ως Δαμέ»
Η πολιτική διασύνδεση του «Γλωσσαρίου» με τους «Ως Δαμέ», όμως, δεν εξαντλείται στη θεωρητική και ιδεολογική ταύτιση αλλά είναι πιο άμεση και προσωπική.
Οι Ελληνοκύπριοι συντάκτες του «Γλωσσαρίου», Χρίστος Χριστοφίδης και Μαρία Σιακαλλή είναι και οι ίδιοι υποστηρικτές των «Ως Δαμέ».
Ο Χρίστος Χριστοφίδης, εκπροσωπεί την «Αριστερή Πτέρυγα» και τη «Σοσιαλιστική Έκφραση» και έχει δώσει το παρόν του σε πολλές εκδηλώσεις αυτόν τον χρόνο, οργανωμένες από τη «Unite Cyprus Now», το ΑΚΕΛ, την ΚΙΣΑ, την ΠΕΟ και τους «Ως Δαμέ».
Ο Χρίστος Χριστοφίδης, όπως και πολλοί άλλοι, που συμμετέχουν στους «Ως Δαμέ», βρισκόταν επίσης και στην πρώτη διαδήλωση των αρνητών των πρώτων μέτρων του κορωνοϊού, που κάλεσε η «Unite Cyprus Now».
Ήταν η ημέρα, κατά την οποία οι διαδηλωτές κτύπησαν εθνοφρουρό εν υπηρεσία. Εκείνες τις εκδηλώσεις στήριξαν και άλλες ΜΚΟ, που σήμερα στηρίζουν τους «Ως Δαμέ», όπως η «Αριστερή Κίνηση - Θέλουμεν Ομοσπονδία» και η ΚΙΣΑ. Παραθέτουμε πιο κάτω δημόσιες φωτογραφικές αναρτήσεις των ιδίων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Ο Χρίστος Χριστοφίδης μαζί με τους υπόλοιπους συντάκτες του «Γλωσσαρίου» Bekir Azgin, Esra Aygin και Μαρία Σιακαλλή κατά την παρουσίασή στα γραφεία της «Αριστερής Πτέρυγας».
Ο Χρίστος Χριστοφίδης κρατώντας το πανό της ΚΙΣΑ στην «αντιρατσιστική πορεία» που οργάνωσε το ΑΚΕΛ στις 21 Μαρτίου 2021. Πίσω του ακολουθεί το μπλοκ της ΠΕΟ.
Χρήση των όρων «βόρεια» και «νότια» Λευκωσία.
Η «Σοσιαλιστική Έκφραση» προβάλλει τις εκδηλώσεις και των «Ως Δαμέ» και του ΑΚΕΛ.
Ο Χρίστος Χριστοφίδης στην τελευταία εκδήλωση των «Ως Δαμέ» στις 27 Μαρτίου.
Η Μαρία Σιακαλλή προβάλλει και στηρίζει εκδηλώσεις και θέσεις των «Ως Δαμέ», της «Αριστερής Κίνησης - Θέλουμεν Ομοσπονδία» (που συμμετέχει στους «Ως Δαμέ») και του ΑΚΕΛ.
ΚΙΣΑ και «Ως Δαμέ»
Σημειώνεται πως και η ΚΙΣΑ στηρίζει και συμμετέχει στις εκδηλώσεις τόσο του «Ως Δαμέ» όσο και του ΑΚΕΛ, περιφέροντας το ίδιο πανό.
Αυτή η λεπτομέρεια έχει τη σημασία της, νοουμένου ότι ο Δώρος Πολυκάρπου προέβη σε δηλώσεις που προκάλεσαν αντιδράσεις τους τελευταίους μήνες και που καταμαρτυρούν μια μορφή εξωραϊσμού του ψευδοκράτους. Του λόγου το αληθές πιο κάτω.
Ανάρτηση του Δώρου Πολυκάρπου στο Twitter τον Νοέμβριο του 2020, μετά την εκλογή Ersin Tatar που αναφέρει πως «στην περίπτωση που οι Ελληνοκύπριοι δεν συναινέσουν στην ομοσπονδιακή λύση με βάση την πολιτική ισότητα, οι Τουρκοκύπριοι θα πρέπει πράγματι να αναγνωριστούν ως μια ανεξάρτηση οντότητα».
Ανακοίνωση της ΚΙΣΑ στις 20 Μαΐου 2020 (που κυκλοφόρησε και στα αγγλικά) που αναφέρεται σε «ΤΔΒΚ» (χωρίς εισαγωγικά) και «Τουρκοκυπριακή Διοίκηση» η οποία «έχει αποκλειστικό έλεγχο στο βόρειο τμήμα του νησιού». Την ανακοίνωση υπογράφουν 23 ΜΚΟ.
Ο κ. Πολυκάρπου είχε προκαλέσει σάλο πριν από ένα χρόνο όταν με αφορμή δημοσίευμα της εφημερίδας «Αλήθεια», δικαιολόγησε την πρώτη τουρκική εισβολή στην Κύπρο το 1974, ευχήθηκε η δεύτερη εισβολή να αποτελέσει μοχλό πίεσης για λύση του Κυπριακού, και καλωσόρισε μια ενδεχόμενη τρίτη εισβολή υπό τη μορφή μετανάστευσης.
Συγκεκριμένα, ο κ. Πολυκάρπου ανέφερε ακριβώς: «Απάντηση προς εφημερίδα αλήθεια για τα περί 3ου Αττίλα: Να θυμίσουμε στο φασίστα δημοσιογράφο της Αλήθειας ότι 1ος Αττίλας αποκατάστησε την έννομη τάξη που ανέτρεψαν οι ομοϊδεάτες τους σε αυτό τον τόπο ! Ο 2ος Αττίλας πυθανόν να σας αναγκάσει σε λύση του Κυπριακού και ο 3ος ενδεχομένως να μας γλυτώσει από την άρια σας φυλή!»
Ο Χρίστος Χριστοφίδης, εκ των συντακτών του «Γλωσσαρίου», προωθεί εκδήλωση του ΑΚΕΛ με ομιλητή τον Γενικό Γραμματέα και εκπρόσωπο της ΚΙΣΑ. Μεταξύ των συνδιοργανωτών η «Αριστερή Πτέρυγα», η οποία -επίσης- στηρίζει και τους «Ως Δαμέ».
«Κυβέρνηση στο νότο» και κατεχόμενα
Όπως διαπιστώνεται και από τις καθημερινές μεταφράσεις του τουρκοκυπριακού Τύπου, η Κυπριακή Δημοκρατία αναφέρεται ως «διοίκηση στον νότο» και «κυβέρνηση του νότου», ορολογίες που έχουν υιοθετηθεί απ' όλες σχεδόν τις πολιτικές δυνάμεις των κατεχομένων.
Οι Antifa Lefkosha, μια από τις βασικές συνιστώσες του «Ως Δαμέ», σε φυλλάδιο που έριξε στις πρόσφατες πορείες, αναφέρεται σε «σύνορα» αντί σε «γραμμή Αττίλα» ή «γραμμή κατάπαυσης του πυρός» ή έστω «πράσινη γραμμή». Καθώς επίσημα σύνορα έχουν μόνο τα αναγνωρισμένα κράτη, οι Antifa κινούνται ήδη στη λογική των «δύο κρατών».
Οι Τουρκοκύπριοι που ζουν στα κατεχόμενα και εργάζονται στις ελεύθερες περιοχές, για παράδειγμα, έχουν σύνδεσμο «Τ/κ εργαζομένων στον νότο». Από την άλλη, και οι Τουρκοκύπριοι εθνικιστές που τους κατηγορούν, αποκαλούν και αυτοί την Κυπριακή Δημοκρατία ως «τον νότο». Στα κατεχόμενα έχει κανονικοποιηθεί αυτή η διχοτομική νοοτροπία κι' αυτό συμβαίνει πλέον και στις ελεύθερες περιοχές με τη γλώσσα, που χρησιμοποιούν ομάδες, όπως οι «Ως Δαμέ».
Η πολιτική αντιπαράθεση στις ελεύθερες περιοχές για τους «Ως Δαμέ» δεν διέλαθε της προσοχής των ΜΜΕ στα κατεχόμενα.
Η αυτοαποκάλυψη των «Ως Δαμέ»
Τα όσα διαπιστώθηκαν πιο πάνω, επιβεβαίωσε ουσιαστικά σήμερα το πρωί η Λουκία Δημητρίου, εκπρόσωπος των «Ως Δαμέ» η οποία είχε κληθεί να μιλήσει στο «Πρωινό Δρομολογίο» του Τρίτου προγράμματος του ραδιοφώνου του ΡΙΚ. Η κ. Δημητρίου, υπερασπίστηκε τη φράση «κυβέρνηση στο νότο» ως «δόκιμη και πολιτικά ορθή» και εξέφρασε την πεποίθηση πως δεν πρόκειται για ατόπημα.
Αμυνόμενη της στάσης των «Ως Δαμέ» επανέλαβε το αφήγημα των «συναγωνιστών» της πως ντε φάκτο η Κυπριακή Δημοκρατία ελέγχει γεωγραφικά μόνο το νότιο μέρος του νησιού αφήνοντας να εννοηθεί πως πρόκειται για τετελεσμένο που θα παραμείνει εσαεί.
Ωστόσο, οι προθέσεις των καθοδηγητών αποκαλύφθηκαν όταν η δημοσιογράφος Ελένη Βρεττού ζήτησε από την κ. Δημητρίου να αναφέρει πως αποκαλούν οι «Ως Δαμέ» το παράνομο, αποσχιστικό καθεστώς που εδρεύει στην περιοχή της Κύπρου που κατέχεται από τον τουρκικό στρατό.
Ως επίλογο, παραθέτουμε ασχολίαστη τη στιχομυθία Βρεττού-Δημητρίου και ο καθένας μπορεί να βγάλει τα συμπεράσματά του:
«Ελένη Βρεττού: - Αν θα θέλετε να μιλήσετε, αν θα θέλετε να αναφερθείτε στην παράνομη διοίκηση στα κατεχόμενα, τι όρο θα χρησιμοποιούσατε; Τι όρο χρησιμοποιείτε;
Λουκία Δημητρίου: - Θα έλεγε κανείς "στον βορρά", πάλι με γεωγραφικούς όρους.
Ελένη Βρεττού: - "Στον βορρά" απλώς; Δεν είπατε "στον νότο", είπατε για την "κυβέρνηση στον νότο". Στο βορρά τι θα λέγατε για το παράνομο καθεστώς; Πώς θα το λέγατε; Το "παράνομο καθεστώς στο βορρά"; Η "Διοίκηση στο βορρά"; Οι "Αρχές στον βορρά";
Λουκία Δημητρίου: - Κοιτάξετε, δεν θα μπω σ' αυτήν τη συζήτηση, διότι αυτήν τη στιγμή είμαστε εδώ για να συζητήσουμε τη συγκεκριμένη κουβέντα της κυβέρνησης στον νότο. Δεν θα μπω...
Ελένη Βρεττού: - Επειδή μου δίνετε την εντύπωση ότι τα έχετε συζητήσει και τα έχετε επεξεργαστεί, δουλέψει, και την ορολογία που χρησιμοποιείτε και ότι δεν είναι τυχαίο.
Λουκία Δημητρίου: - Τα αιτήματά μας δεν είναι καθόλου τυχαία. Τα έχουμε συζητήσει, τα έχουμε βάλει πάνω στο τραπέζι και όλοι όσοι υποστηρίζουν και μετέχουν στο κίνημα "Ως Δαμέ" συμφωνούν μ' αυτά τα αιτήματα.
Ελένη Βρεττού: - Άρα, δεν έχετε έναν προσδιορισμό για τις "Αρχές", τη "Διοίκηση", το "καθεστώς";
Λουκία Δημητρίου: - Όπως σας είπα δεν θα ήθελα να μπω σ' αυτήν τη συζήτηση προσδιορισμού του καθεστώτος, που λειτουργεί στο βόρειο μέρος της Κύπρου. Αυτήν τη στιγμή συζητούμε για την κατάσταση στο νότιο μέρος της Κύπρου.»